Nu je echt huisarts bent en de startersregeling geregeld is, kun je verder met het inschrijven van jouw eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel (KVK). Deze inschrijving gaat in drie stappen:
Stap 1
Vul het online inschrijfformulier in. Denk even goed na van tevoren hoe jij als arts teruggevonden wil worden in het handelsregister. Gebruik je hiervoor je eigen naam of verwerk je jouw eigen naam helemaal niet in de naam? Het algemene advies is om geen volledige namen in de handelsnaam te gebruiken. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld patiënten vrij gemakkelijk jouw contactgegevens terug kunnen vinden in het handelsregister. Je bent overigens niet BTW-plichtig.
Stap 2
Maak een fysieke afspraak bij een Kamer van Koophandel kantoor. Mag bij jou in de buurt, kijk even naar de wachttijden, deze verschillen nogal. Het maken van een afspraak gaat direct online. Het wijzigen van de afspraak is overigens een kwestie van drie keer klikken. Dus schroom niet om jouw afspraak te wijzigen.
Stap 3
Tijdens het gesprek bij de KvK controleert een KvK-medewerker jouw legitimatie en bekijkt hij of zij of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. Zo ja, dan ben je na betaling van €75,- de trotse eigenaar van jouw eigen eenmanszaak en mag jij jezelf officieel ZZP’er noemen!
Uitreksel vragen
Vergeet ook niet om een uitreksel te vragen van jouw inschrijving bij de kamer van koophandel. Deze heb je onder andere nodig voor het openen van een zakelijke bankrekening. Dit kost €16,90.
Na de inschrijving
Na het inschrijven bij de KvK regelt de kamer van koophandel de inschrijving van jouw eenmanszaak bij de belastingdienst. Zodra deze inschrijving is doorgekomen ontvang je binnen enkele weken bericht van de belastingdienst. De belastingdienst stuurt dit bericht met de post, tevens ontvang je dan jouw BTW-nummer. Op de site van de belastingdienst staat nog wat meer uitgelegd over wat ZZP’er zijn inhoudt.